Az Audi AG szövevényes múltja a századfordulót megelőző időkig vezet
vissza. A szászországi gépjárműmárkák, vagyis az Audi és a Horch Zwickauban, a Wanderer Chemnitz-Siegmarban, valamint a DKW Zschopauban
meghatározó szerepet töltött be az autógyártásban. 1932-ben ezekből a
márkákból alakult meg az Auto Union, melynek márkajele a négy egymásba
fonódó gyűrű, és a gyártott darabszám szempontjából a második legnagyobb
járműipari vállalatcsoporttá vált. A második világháború után a
szászországi üzemeket államosították és a berendezéseket a szovjet
csapatok elszállítottak. Bajorországban, Ingolstadtban 1949-ben jelent
meg újra a négy gyűrű, vagyis az Auto Union GmbH társaság. Az Auto Union
GmbH és az NSU 1969-ben egyesült Audi NSU Auto Union AG néven, majd
1985-től új néven, AUDI AG-ként folytatódott tovább a vállalat
története, mind a mai napig változatlanul ingolstadti székhellyel.
August Horch neve nem ismeretlen a járműgyártásban.
Carl Benz motorgyártó részlegében szerzett tapasztalatokat, később pedig
a gépjárműgyártás osztályvezetőjeként tevékenykedett. 1899-ben hozta
létre a Horch & Cie. társaságot. Németországban úttörőként vezette
be az új típusú alumíniumöntvény motorházakat, motorokat és
váltóházakat, a kardántengelyes erőátvitelt és a nagyszilárdságú acélból
készült sebességváltó-fogaskerekeket. 1904-től Zwickau városában
munkálkodott. Kétütemű motorokkal kezdte, később négyütemű járműveket
készített.
A nagy teljesítményre méretezett Horch-féle autók megbízhatóak és
szívósak voltak. Ennek köszönhetően győzedelmeskedhettek a kor egyik
legnehezebb hosszú távú versenyén, a Herkomer-túrán. Két év múlva,
1908-ban száznál több autót adtak el egy évben.
Sajnos
a felügyelő bizottsággal és az igazgatósággal keletkezett
nézeteltérések miatt August Horch 1909-ben kilépett saját cégétől, hogy
egy új vállalatot hozzon létre Zwickauban. Új cégnévként neve latin
fordítását választotta (horch = fülelj = audi): ezzel megalakult az Audi
Művek. Az első Audi 1910-ben gurult ki a gyárból. Az akkoriban
legnehezebb hosszú távú autóversenyen, az Osztrák Nemzetközi Alpesi
Versenyen folyamatosan nyertek az Audi-féle autók. Az első világháború
után mindenekelőtt azzal vált népszerűvé, hogy a sorozatgyártású
Audikban bal oldalra került a kormány és középre a sebességváltókar.
1923-ban
került piacra az első hathengeres Audi. Mivel a légszűrő csak később
vált általánossá, akkoriban úttörő megoldás volt, hogy olajos
légszűrővel szerelték fel. Saját fejlesztésű, négy kerékre ható
folyadékfékkel rendelkezett. 1927-ben készült el az első nyolchengeres
Audi, amikor is Heinrich Schuh főkonstruktőr megalkotta az Imperator
modellt. Sajnos késve érkezett, mivel a luxuskocsik piaca látványosan
beszűkült. A vállalatot 1928-ban a DKW-birodalom vezetője, Jörgen Skafte
Rasmussen vásárolta fel.
A gőzerejű gépkocsi (DampfKraftWagen) vagyis a DKW a 20-as években a világ legjelentősebb motorkerékpár-gyártójaként és sikeres robbanómotor-gyártóként volt ismert.
Jörgen Skafte Rasmussen
1919-ben egy Hugo Ruppétől kapott lekicsinyített, kétütemű
motorkonstrukciót hozott piacra. A motort felnagyítását követően
kerékpár-segédmotorként árulták, mielőtt 1922-ben igazi
motorkerékpár-motorrá alakították.
Az első DKW Front
gépkocsit az Audi konstruktőrei tervezték. A modell 1931-ben a Berlini
Autókiállításon aratott sikert. A DKW Front az Audi Művek „terméke”, és a
kor elismert német autójává vált.
Wanderernek
a Winklhofer & Jaenicke cég kerékpárjait nevezték 1896-tól kezdve.
1902-ben kezdett motorkerékpárt gyártani és 1904-ben jegyezték az első
próbálkozást a gépkocsik gyártásával kapcsolatban. 1913-ban a Puppchen
(kisbaba) vált közkedveltté.
Nagyobb testvére, az 1,5 literes, 30 lóerős Wanderer W 10-es
típus 1926-ban jelent meg és hatalmas kereskedelmi siker lett. A
Wanderer W-10 korszerű bal oldali kormánnyal, középre helyezett
sebességváltóval, többtárcsás száraz tengelykapcsolóval és a négy
kerékre ható fékrendszerrel rendelkezett.
Rendkívül megbízható és
egyedülálló gyári minőségű autók voltak. A Wanderer gépkocsik ára ennek
megfelelően magas volt. A húszas évek végén tetőző válságot korszerű
formájú karosszériákkal és erősebb motorokkal próbálták átvészelni. A
darabszám ennek ellenére visszaesett. Az autógyártás veszteséges volt,
és a motorkerékpárok gyártását is eladták az NSU-nak és a cseh Janeček
gyárnak.
Az Auto Union AG
járműipari arculatát a négy alapító márka, az Audi, a DKW, a Horch és a
Wanderer hagyományai formálták és évekbe telt, mire az egységes
vállalati koncepció kialakult.
Az Auto Union forgalma 1933 és 1939
között 65-ről 276 millió birodalmi márkára, az alkalmazottak száma
8000-ről több mint 23 ezerre emelkedett. Az egy év alatt gyártott
motorkerékpárok száma közel 12 ezerről 59 ezerre, a gépkocsiké bő 17
ezerről 67 ezer fölé emelkedett. Az Auto Union az alapítás évéhez képest
megduplázta a Horch autók eladását. A Wanderer modellek kibocsátása
ötszörösére emelkedett, a DKW modelleké pedig meghaladta a tízszeres
növekedést.
3000-nél is több német és külföldi szabadalom született.
1938-ban Németországban minden negyedik autó az Auto Union gyártmánya
ként jelent meg, a motorkerékpároknak pedig több mint egyharmada DKW
volt.
A második világháború teljes pusztítását követően az új Auto Union GMBH, az AUDI AG elődje, 1949. szeptember 3-án Ingolstadtban alakult meg. 1954-ben sikerült először említésre méltó (mintegy 400.000 márkás) nyereséget termelni.
A Daimler Benz 1958. április 24-én 41 millió márkáért megvásárolta az
Auto Union üzletrészeinek mintegy 88 százalékát, majd egy évvel később a
cég teljesen a kezébe került. A “Handelsblatt” gazdasági napilap
szerint: “A 400 millió márkás évi forgalmat elérő és 10.000 dolgozót
foglalkoztató Auto Union GmbH bevonásával a Daimler-Benz vállalatcsoport
a forgalmat tekintve is az első helyre ugrott a Szövetségi Köztársaság
autógyárai között.”
Újabb tulajdonosváltás következett be 1964-ben, amikor jelentős tőkeemelés után a Volkswagen
megszerezte az Auto Union 50,3 százalékát, majd a következő két év
alatt a további részeit is. Az új tulajdonos arculatváltást is hozott,
így vette elő a cég 1965 őszén ismét az Audi márkanevet, és használja
azóta is, az addigi AU, DKW és egyéb megjelölések helyett.
1969. március 10-én az Auto Union GmbH egyesült az NSU
Motorgyár Részvénytársasággal, és megszületett az Audi NSU Auto Union
Részvénytársaság. A növekedés és bővülés 1973-ig, az olajválság
megérkezéséig tartott.
1975 végére beindult a világ autóipara, és ez az Audi modellek eladásában is meglátszott. Az utolsó NSU Ro 80-assal
a 100 éves NSU márka befejezte munkáját. Ettől fogva valamennyi
Neckarsulmban készült gépkocsi “Audi” néven került piacra.
1980-ban megjelent az Audi quattro.
Ez volt az első, nagy szériában gyártott, állandó összkerékhajtású
személygépkocsi. A típus előnyeit az Audi ralisikerei is igazolták:
először 1982-ben, másodszor pedig 1984-ben nyerte meg a
márka-világbajnokságot.
1982-ben az Audi 100-as 0,30-as cW
légellenállási tényezőjével világviszonylatban a legjobb aerodinamikai
kialakítású limuzinként mutatkozott be, mintegy az Audi válaszaként a
környezetkímélő és gazdaságos autók iránt akkor már határozottan
jelentkező igényre.
1985.
január 1-jén az Audi NSU Auto Union részvénytársaság AUDI AG néven
folytatta munkáját Ingolstadtban. Ugyanebben az évben közel egy milliárd
márkát fektetett termékfejlesztésbe és új gyártási technológiákba. Az
Audi 80-as teljes egészében horganyzott karosszériával tíz éves
átrozsdásodás elleni garanciát adott. 1988-ban jelent meg az Audi V8.
1993
őszén a Frankfurti Autókiállításon az Audi az ASF (Audi Space Frame)
alumínium vázszerkezet-tanulmányt mutatta be. Ez az alumínium Audi 1994
márciusában jelent meg, a V8 utódaként A8 néven, s még abban az évben,
nyáron az A6-os, novemberben pedig az új A4-es is követte a
szalonokban. Csak Németországban 120.000 darabot adtak el ez utóbbi
típusból.
1995 őszén a TT Coupé és a TT Roadster
sportautó-tanulmányok láttak napvilágot. Egy év múlva megjelent az
A3-as, amellyel a kompakt járműosztály gazdagodott.
Az Auditól 1997-ben láthattuk először az Al2 tanulmányt. A teljes egészében alumíniumból készült modell az ASF technológiai második generációjaként vált ismertté.
Az
Audi vállalatcsoport mintegy 42.000 embert foglalkoztat, közülük
26.000-et Ingolstadtban. Mindezek mellett a Németországon kívül
Magyarországon, Brazíliában, Kínában és Dél-Afrikában gyártó vállalat
szerződéseket írt alá a nagy-britanniai Cosworth Technology és az olasz
Lamborghini átvételéről. (forrás: autostat.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése